”Vårtävling” 16 km

Citationstecken i rubriken åsyftar att våren fick lite av ett bakslag idag. Två plus, snålblåst och stundtals hagel i luften. Ingen överhängande risk att bli uttorkad under loppet i alla fall. Var på plats i god tid, hämtade ut nummerlapp för att sedan stå och huttra i en klubbstuga innan det var dags för uppvärmning och start. Kände mig ganska pigg på uppvärmningen. Skönt. Visste inte riktigt vilken fart jag skulle hålla. Förra året hade jag en snittfart på 3:50 min/km, det borde jag åtminstone klara av. Fem min till start, tar av mig överdragskläder och går till starten. Tre minuter, ställer mig i startfållan och studsar lite för att hålla värmen. Två minuter, kollar in motståndarna och fipplar lite med klockan. En minut, snart dags. Pang, kör.

Starten.

Starten.

Hittar en bra rytm och hamnar runt tolfte plats vid första kilometern. Avancerar några placeringar och kilometertiderna tickar in på drygt 3:40. Det var ju som sagt en del vind idag och jag försökte vara smart och ta så lite vind som möjligt. Vi var väl fyra-fem st löpare som höll ihop någorlunda, även om några åkte lite upp och ner under loppet. Efter tre km kommer ett par backar och farten sjunker en aning, men inte så mycket. I efterföljande passage som är lite lättare går det runt 3:25-fart i ett par km. Det borde vara för snabbt, men kroppen kändes bra. Tacka och ta emot, kör på.

Foto 2015-03-21 11 24 21

Varvning.

Varvar på 28:15 kanske? Inte så noga, väl under tänkt pace i vilket fall och det finns fortfarande krafter kvar. Bra så. Jag och en solviking skakar av oss sällskapet och jag krokar fast i hans rygg. Planen är att ligga där till sista backen för att göra en distinkt fartökning. Så blir också fallet, ökar tempot när backen kommer och får en lucka. Femteplats, bara att hålla farten uppför backen sedan är det bara utför in i mål. Det funkade! In på 56:37 och tiden blev nästan tre minuter bättre än förra året, bra formbesked. Fantastisk skön känsla när man kan springa fort utan att det är sådär bedrövligt jobbigt. Just for the record, tävlingen är lite av triathlonkaraktär (16 km = 15,554 km). Men det är sen gammalt.

Mål.

Mål.

5000m Indoors

Tävling är den bästa träningen. Lite så resonerade jag när jag efter jobbet satte mig på pendeln mot Huddinge. 25 varv på en 200 m-banan skulle avverkas, 5000 m med andra ord. En distans jag aldrig sprungit tidigare på bana, därmed skulle ett PB sättas oavsett. Jag har sprungit en del 5km-lopp, men distansen har ofta inte stämt och jag har aldrig varit under 17 min. Det kändes som en rimlig målsättning, tufft men genomförbart. Jag kom att springa i B-heatet, vilket blev en förmånlig indelning då det bildades en klunga på sex man som efter några varv indikerade på att springa under 17 min. Jag låg en stund trea-fyra, men när allt hade stabiliserats efter en dryg kilometer låg jag sexa. Den platsen behöll jag in i mål. Placeringen kändes inte så viktig, istället ville jag springa jämnt och känna att jag disponerade mig på bästa sätt. Det gjorde jag och hade följande splittar; 3:23, 3:22, 3:25, 3:24, 3:23. Jag blev trött och fick med mig ett pers hem på 16:57. Gott så.

11081428_946808135353590_2250173625820985059_n

Foto: Carl Wistedt

10410291_946808708686866_7949482696064633968_n

Foto: Carl Wistedt

11060258_946809292020141_5202313083697667985_n

Foto: Carl Wistedt

Heatet efter mig gick det aningen fortare. David Nilsson blev harad av Alexander Palm halva loppet, och sprang till slut in på 14:18. Femte snabbaste 5000 m-tiden inomhus i Sverige någonsin. Starkt.

Jag har idag tänkt lite på känslan efter ett sådant här lopp. När man legat på 90 % av maxpuls stora delar av loppet, för att sista varven i princip vara nära maxpuls. Man krigar mot jobbiga tankar under loppet, men det är värt att stå emot dem när man väl korsar mållinjen och kan pusta ut. Nöjd att man lyckats med sitt mål. Känslan är att många som inte sysslar med den här typen av aktivitet inte riktigt förstår hur jobbig den här typen av löpning kan vara. Oftast får man mer ryggdunkningar om man sprungit ett marathon eller liknande. Vadå 5km är ju inte långt? Nej, kanske inte. Men det kan vara jävligt jobbigt ändå.

I helgen planerar jag att springa ”Vårtävlingarna” i Skatås. 16 km-loppet närmare bestämt. Är du i trakterna tycker jag att du ska ta dig dit. Salming är där och man kan klämma på lite fina skor. Anmälningsavgiften till själva loppet är heller inte så tokigt. För en hunka får man en efteranmälning, sådana lopp tycker jag ska få lite cred.

Sunshine riders

Det fantastiska vädret i veckan lär väl inte ha undgått någon. Som tur är håller det fortfarande i sig och dagens cykeltur genomfördes under klarblå himmel. Visst var det lite kylslaget till en början när vi rullade ut idag, och där solen inte hade kommit åt låg fortfarande frosten på backen. Jag vet att många har haft premiär på landsvägshojen i helgen, vilket även några i vårt sällskap hade. Men jag var rätt nöjd med lite bredare däck och grövre mönster som crossen erbjuder. Förhoppningsvis kan man ut och rulla med släta däck snart utan att vara orolig över att en isfläck ska förstöra dagen eller mer. Hur som helst, drygt 3h lugn distans blev det idag. Fortfarande lite sviter från förkylningen, men smyger igång med lågintensiv träning nu till en början så är nog kroppen med på banan snart.

För nästa vecka erbjuder mer intensitet, och jag tänker att tävling är den bästa träningen. Därför har jag planer på ett 5000m lopp inomhus i Huddinge på tisdag, och till helgen tänker jag springa två varv runt Skatås med vårtävlingarna som Solvikingarna anordnar. Det blir kul! 5000 har jag faktiskt aldrig sprungit på bana, så det kommer ju sluta med PB hur som helst. Och 16km-tävlingen i Skatås sprang jag förra året, så det blir intressant att jämföra mot i år. Sen är det inte långt bort till ett efterlängtat läger på Mallis över påsk. Good times!

Foto 2015-03-14 10 29 21

The beginning

De som tränar tämligen många timmar per vecka vet att när man blir sjuk frigörs ganska mycket tid helt plötsligt. Jag är för tillfället lite krasslig, och har således lite tid över. Tid som ska fyllas med något. Vad kan man göra då? Ja till exempel kan man skriva ett inlägg på sin nya hemsida som man har knåpat ihop (med lite assistans ska sägas, tack Oskar!). Vad ska jag med en hemsida till då? Är det inte bara för proffs? Ja men fake it until you make it då. Skämt åsido, jag tänker att detta kan bli en trevlig plattform för att dela med sig erfarenheter kring träning och tävling. Jag följer ganska många liknande sidor själv, och kanske är det så att några tycker det vore intressant att läsa om vad jag har att säga. I så fall blir jag glad. Häng med, det blir kul!