På hög- och lågvarv

Så kan man sammanfatta den senaste tiden sedan jag sist skrev. Det har varit ganska hektiskt med nytt jobb och allt vad det innebär med nya intryck och rutiner. Att jag pendlar två timmar per dag för tillfället stjäl av förklarliga skäl en hel del tid också. Därför känns det som att tillvaron för det mesta är på högvarv, det är inte särskilt många timmar per vecka som inte är uppbokat av något. Detta är säkert en naturlig tillvaro för många, men för mig är det en ny situation. För inte så länge sedan kunde man (läs jag) ta det mesta spontant och någon särskild planering var sällan direkt nödvändig. Så är det inte riktigt längre. Men får jag bara till ett boende i Göteborg inom hyfsad snar framtid känns det dock som att det så välkända livspusslet ska gå lättare ihop.

Träningen har däremot gått mer på lågvarv. Resor, varvat med lite sjukdom och annat har gjort att mängddosen inte har varit så imponerande de senaste veckorna. Jag har ändå försökt hålla bra kontinuitet och även klämt in två mindre tävlingar. Nu känns det dock som att tävlingssinnet ska få vila och att grundträningen ska få större fokus.

Förrförra helgen körde jag Running Lights 5km i Alingsås. Då min fartträning har varit knapphändig var det ett bra sätt att chocka kroppen på. Tror inte att jag har haft en högre snittpuls någonsin under ett lopp. 94 % av max i snitt skvallrar om att jag inte direkt mysjoggade igenom loppet. Tiden (17:12) var inte mycket att skriva hem om, men samtidigt gör det inte så mycket att toppformen inte finns där i oktober.

bild

Efter målgång Running Lights. Foto: Jörgen Björme

Helgen som gick körde jag ett duathlon i Sävedalen. Loppet hade lockat bra motstånd i form av M.Flinta, A.Bengtsson och M.Jonson. Sträckorna var 5km-19km-2,5km. Det enda huvudbryet var egentligen vilken uppsättning däck man skulle ha på hojen. Ungefär en tredjedel av banan gick på grus och under vissa partier var det ganska tekniskt och brant. Jag var inte särskilt sugen på att köra 23 mm-däck, och alternativet var mina 35 mm-crossdäck. Det fick bli de sistnämnda då jag inte hade någon lust att riskera att ett framhjul skulle sticka på rullgruset i skogen.

P1050488

Loppet blev en intensiv historia, som det alltid blir när det vankas duathlon. Bengtsson fick ett försprång efter första löpningen, följd av Jonson, Flinta och mig.

P1050502

Bengtsson i ledning.

P1050540

Jag gjorde en tämligen dålig växel och tappade på Flinta, och efter det såg jag inte mycket mer av honom. Därmed blev cyklingen en ensam historia och jag hade svårt att pressa mig mot slutet då det var ett för stort försprång att ta igen framåt, och det kändes samtidigt lugnt bakåt. Med lite loj inställning blev jag istället ikappcyklad, och det var bara att hänga på in mot växling. Vid växlingen blev det dock en del förvirring när vi blev visade fel väg av en flaggvakt. Tappade en del tid och rytm, men har svårt att tro att det skulle spelat någon roll på slutresultatet.

P1050559

P1050611

Jag växlade samtidigt som en annan kille, men kunde springa ifrån ganska enkelt. På väg in mot mål var jag övertygad om att jag var fyra då både Bengtsson, Flinta och Jonson var före mig efter första löpet och jag hade inte gått förbi någon av dem under loppet. Till min förvåning ropar speakern att jag är trea, och jag tänker att något är fel. Det visade sig dock att Bengtsson hade kört fel på cyklingen och kom in en bra bit efter, och därmed var jag trea.

P1050685

Flinta segrare.

P1050729

Jonson tvåa.

P1050789

Jag trea.

P1050791

Topp-tre herrar.

Foton: Privat

Naturligtvis tråkigt för Bengtsson då han säkert hade utmanat om segern, men en framskjuten placering tackar man ju inte nej till. Jag nöjer mig så tillsvidare, så hörs vi när vi hörs!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s