There is a new bike in town

När det är off-season (ett uttryck triathleter gillar att slänga sig med) får man roa sig med annat än att tävla. Typiska saker är då att grundträna och sätta agendan för nästa säsong, men naturligtvis även att uppdatera det materiella. I detta fall handlar det om en uppdatering på cykelfronten. I två säsonger har jag cyklat på RS-modellen av Cannondales tempohoj – Slice. Även denna gång blev det en Slice, dock utan RS-beteckning. Måhända att RS:en är mer avancerad och häftigare, men användarvänligheten kanske inte alltid var den bästa. Framförallt var det bromsarna på RS-modellen som var svåra att ställa in. Den nya modellen som är av mer klassiskt snitt har varken integrerade bromsar, eller en integrerad styrstam. Säkert några sekunder långsammare i en idealiserad vindtunnel, men med en förbättrad användarvänlighet. Viktmässigt är den dock lättare, så i slutändan kan det t.o.m. bli ett nollsummespel. Det var en kort teoretisk genomgång, den praktiska dröjer nog ett tag med tanke på rådande klimat.

Min förra RS var utrustad med elektroniska växlar, men valet den här gången föll på mekaniska. Och den främsta anledningen var helt enkelt – it ain’t worth it. Det skiljer ganska mycket i pris på DI2-varianten och den mekaniska 11-delade Ultegran. På den nya DI2:an ska det finnas ett växelreglage vid bromshandtagen, tyvärr finns inte det på den nya Slice-en. Då hade jag varit tvungen att lägga till det separat, till en ytterligare kostnad. Istället satsade jag pengarna på en effektmätare, och valet föll på Garmin Vector 2. Övervägde länge att köra Stages, vilket enligt min uppfattning verkar vara mer stabila. Nu fick jag dock Garmin-pedalerna till ett fördelaktigt pris, och egenskapen att de är lätta att flytta runt tilltalar mig. Jag har dock inte riktigt hunnit testa dem ordentligt än, så jag får återkomma om det var ett bra val eller inte. Cykeln är levererad ifrån Mantra Sport och monterad av Henrikssons Cykel i Borås. Tack för hjälpen!

P1050883

P1050884

P1050886

P1050861

P1050889

P1050890

P1050897

P1050870

 

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s